Sabtu, 7 September 2013

Cerita Raya Kami - Part 2


Assalammualaikum..

Sebelum raya untuk tahun ini habes..sebelum aku abes idea...
aku pon nak abeskan taip sambungan cerita raya kitorang..dengan satu hal lagi sebab aku tengah tension sekarang pasal aku dah berssemangat nak study untuk final..study 1st paper aku iaitu Strategic Management.. tapi aku takde pape tips pastu aku tak tahu nak baca yang mana..so aku tengah sakit hati sangat nie..rasa nak menangis lagi lagi pulak aku try buat soalan past year tapi aku tak jumpa jawapan dia...and aku tak paham ape kebenda soalan nie nak..jadi lagi aku rasa sakit hati dan rasa lagi nak menangis...sebab korang taw tak paper ni susah nak mampos untuk aku...4 kredit hour ko taw x..kalau budak pandai pon cakap paper nie susah..untuk aku yang tak berapa nak pandai nie lagi lah...konon-konon aku nak try study awal tapi tolonglah..memang nak menangis je sekarang nie..T_T..

ok balik kepada niat asal aku nak cite pasal ape..walaupon hakikatnya sekarang nie aku tengah tegang gile..xley nak senyum pon..otak serabot..tapi aku nak cite jugak sebab memang dah abes bulan syawal..jadi baik aku cite cepat cepat dan post cepat cepat dan senang aku lupakan pasal post cite ni dari dia tergantung kunk ..jadi yang aku nak cite sekarang ni pasal aktiviti kitorang sebelum raya dan selepas raya..

sebelum raya aritu aku pon dapat cuti yang agak panjang sama macam cuti sekolah 2 minggu..so aku ade geng kalau nak buat projek kuih raya...along aku pon cuti sebab dia cikgu sekolah then boley la nak berpakat 3 anak dara dok dapur untuk buat kuih raya...sebab sejak dua tiga tahun sekarang ni uma aku dah tak buat kuih raya lagi..sume orang sibuk...cuti tak lama..takde sape yang boleh merajinkan diri untuk buat kuih raya..semua tunjuk je...bila aku cuti yang si along pon gembira bila dia ada kawan..




inilah kuih yang kitorang buat..popia nestum..tapi gambar nie aku cilok kat google sebab aku tak tangkap gambar masa popia nie da siap..


kulit popia tu ko gulung-gulung sampai jadi macam nie..nak senang gulung guna lidi satay..dia akan jadi kecik dan mampat..nak senang lagi kalau nak gulung bahagi kulit popia kepada 4..kecik sikit...time aku gulung kulit popia nie dia punya lama tak yah cite la..lenguh bai tangan..ini aku buat berdua dengan si adik..kalau aku buat sorang sorang aku tak taw la bape jam aku buat..


lepas tu ko gunting..kena gunting serong..panjang ikut korang punya suka...



time gunting memang kejap je..lepas gunting boleh la menggoreng pulak..tak payah goreng lama lama..sampai dia agak agak perang sikit angkat dan tos...sejukkan dulu baru tabur dengan nestumnya...gambar gambar selepas aku gunting aku lupa nak tangkap...jadi aku taip je bagi korang baca..

untuk dia punya nestum...korang kena campur dengan holicks dan gula..blend nestum dengan gula..guna blender kering...lepas tu korang tabur je kat popia yang dah siap digoreng...gaul bagi rata...then siap la..senang je kan..sedap pulak tuh..nak menggulung aje yang leceh sikit...

1 lagi kuih yang kitorang buat ialah Blueberry Chessetart..ini mak yang request...mak mintak masa raya..tapi kitorang buat da seminggu lepas raya..huhu


inilah rupanya...gambar gambar masa proses pembuatannya aku tak ada..ade yang dah siap je..aku tak tolong sangat pon masa buat chessetart nie..si adik dan along je yang duduk ngadap buat..aku ada keje lain time nie..so, aku tolong letakkan blueberry dengan chesse je..along buat crust..si adik bentukkan dengan bakar..kira bekerjasama lah kitorang 3 anak dara..ape yang penting??..kerjasama!!..muahaha...


ouh ye..aku terlupa pulak..bila abes raya baru boleh kira berapa banyak duit raya yang dapat..gambar atas nie semua duit raya aku..alhamdulillah..dapat lagi ye tak...tapi aku pening sikit gambar ni jadi macam nie..sebelum upload tadi lek je dia elok elok je cantik..tup tup aku upload jadi lagu nie..nak rotate tak boleh lak tuh..adeyhh!!..k lah...aku nak sambung tension balik dengan final aku nih..daa~~

terima kasih!...^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan